8 mei 2013

Stage Tissier in Amsterdam: een ruimte innemen met energie

Het was Zaterdag 27 april 2013. Ik nam de trein vanuit Den Haag naar Amsterdam Zuid. Het was een mooie dag en ik besloot om lekker te gaan wandelen naar de Sporthal De Pijp waar ik die middag een groot gevecht zou gaan voeren met verschillende strijders. Het was een stage van Christian Tissier Shihan, meester in Aikido.

Toen ik aankwam bij de sporthal en me om had gekleed liep ik de grote hal in waar al een hoop Aikidoka's zich verzameld hadden. Sommige waren lekker aan het praten met elkaar en andere waren al op de mat om zich een beetje op te warmen. Wat mij gelijk opviel was dat er veel Hakama's waren. Het allerleukste vond ik wel dat het duidelijk was dat niet iedereen elkaar kende en dat alle leeftijden vertegenwoordigd waren.



Toen kwam Tissier binnen en gingen we allemaal in drie lange rijen achterelkaar zitten en Tissier begon de stage. Wat mij gelijk opviel was dat hij geen grote/lange man was maar wel een ruimte innam door zijn aanwezigheid, zijn Ki (energie). Binnen deze ruimte toonde hij niets anders dan respect en begrip voor zijn aanvaller. Hij bouwde de stage goed op en maakte zeker af en toe een grap. Wat mij opviel was dat hij Engels, Frans en Japans door elkaar sprak. Een bijzondere combinatie van talen.

Om af te sluiten wilde ik zeggen dat de dag voor mij het meest plezierig was doordat ik twee uur lang met alleen maar andere mensen had getraind. Dan weer stond er iemand tegenover mij die geen woord zei en ik ook niet, dan weer was er iemand die mij erg goed hielp en alles nog eens duidelijk uitlegde. Ook kon ik af en toe gewoon lekker even praten of kijken als Tissier iets voordeed ergens op de mat, dit gaf een hele relaxte sfeer buiten dat wij allemaal wel met iets zeer spannends bezig waren. Op naar de volgende stage!!!

Door Lukas van Buuren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten