19 juli 2010

Naar de zomerschool

Oorspronkelijke tekst door Francisca Sensei:
Op de zomerschool hebben Ruth en Alex met mij getraind. Het thema was de drie stadia pressie van de basis, openen van de borstkas en het laten vallen van het diafragma te oefenen in verschillende technieken. Elke ochtend begon met zwaard. Ook daarin kwam het thema tevoorschijn en leerde je vrij te komen van tegenhouden. Buitenkans was dat Christian Tissier de eerste vier dagen voor de helft van de tijd (per dag twee en een half uur) les gaf. Dat niet meer mensen van onze dojo die kans gepakt hebben! Als je de volle zomerschool had gevolgd, had je een boost van 40 uur gemaakt. Wilko Vriesman had enkele speelse, gekke oefeningen bedacht, leuk voor jong en oud, maar hij zei er ook wat van als er te lauw geoefend werd, dat wil zeggen zonder betekenis.

De hitte nam gelukkig wat af aan het eind van de week, zodat het zelfs leuk was vrije vallen te doen als je het kon tenminste. Idris en Alex hadden zich goed voorbereid op het examen zaterdag en vertegenwoordigden onze dojo daarmee zoals wij een shodan graag zien opgaan. Idris kreeg een heleboel felicitaties te verduren. Zelf kreeg ik een compliment van Tom Dijkman dat Idris het goed gedaan had. Jammer vond ik dat hij tegelijk met drie mannen uit Saoedi-Arabie de suwariwaza en hanmihantachiwaza moest doen maar het kwam weer een beetje goed toen hij uit yokomen twee technieken mocht kiezen en Alex over de heup gooide en een gewone shihonage met vrije val. Dat was alles, maar ja, je ziet in een oogwenk dat Idris de shodan dik en dwars waard is. We kunnen trots zijn op onze nieuwste danhouder.

Je vindt anderen met wie je fijn traint en op de tweede foto zie je mijn aikidogenen in een jongetje van twee  jaar, bijna niet van de mat te slaan.

En er was natuurlijk voetbal. Wilko speelde daar leuk op in onder andere door ole te roepen als je de opdracht goed uitvoerde of extra gas te geven als uke Spanje voorstelt. Er werd gevraagd wie voor Spanje was en er gingen best een paar handen omhoog. We ontdekten dat onze aikidovriend Vincent een rasechte Spanjaard is, geboren in Valenffia.

Ik had een vacantiepark huisje gehuurd, zo een als op de foto zodat ik wat familie mee kon nemen en Idris heeft ook gezellig bij me gelogeerd. Aikido vriend Miguel heeft voor ons een heerlijk maal bereid bij ons thuis, een fusion van bulgur, tahin met bietjes, spinazie met serundeng, in rendang kruiden gemarineerd rundvlees en toe aardbeien met basilicum. Zalig! Ook Joris, mijn man heeft lekker gekookt voor Idris en Alex, vegetarisch namelijk verse pasta met walnootsaus, tomatensla en toe chocoladevla met slagroom.
Je ziet ons op de foto te Lochem waar wat leuke pandjes, winkeltjes en restaurants zijn maar we gingen voor ijssalon Mimmo waar we veel hartelijkheid kregen op z'n Italiaans.

Alex en ik gaan elk jaar naar de zomerschool. Ruth gaat beslist volgend jaar een hele week. Wie weet heb ik jullie geinteresseerd om ook eens te gaan. Je kunt komen zo lang en zo kort als je wilt en je kunt kiezen voor een hotel, huisje of camping, alleen of met anderen. Markelo is een gebied voor fietsers en wandelaars, dat soort toeristen. Alleen het slapen op de mat is er niet bij. Op zich vind ik dat ook niet zo aantrekkelijk omdat je goed moet kunnen rusten tussendoor. Ik heb in ieder geval weer inspiratie opgedaan. Zie jullie op de mat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten